Läroplan till dig som är pedagog


Detta material innehåller information kring framförandet, kopplingar till läroplanen, samt en lärarhandledning med övningar som kan användas tillsammans med barngruppen innan och/eller efter besöket.

Har ni frågor eller feedback på materialet får ni gärna höra av er till Saga Talik, pedagogiskt ansvarig. Via Ensemble Vingas hemsida under fliken “Kontakta oss”.

Konserten och läroplanen

Berättelsen om Peter och Vargen är bearbetad för att framhäva styrkan av relationer med lyhördhet och engagemang med och för varandra. I sagan är Peter observant och lyssnar på sin omgivning.Därför hör han när Katten, Vargen och jägarna kommer och kan sen agera på olika sätt för att hjälpa.

Att lyssna är en färdighet som en kan träna på. Under framförandet får barnen öva på aktivt lyssnande. Aktivt lyssnande handlar om att få förståelse för vad som sägs och menas. Färdigheten att lyssna på varandra hjälper barnen att utveckla stöttande vänskaper och goda relationer. Vi behöver bli lyssnade på för att må bra, utvecklas och forma en god självbild. Det pedagogiska materialet riktar sig mot att barnen skall kunna öva på att lyssna på varandra, samarbeta och samtala genom att uttrycka sig på olika sätt.

Innehållet av både konserten med tillhörande workshop och pedagogiskt material berör olika delar av det värdegrunden och det centrala innehållet i Lpfö 18 och Lrg 22.

Musik

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.

Svenska, tala/lyssna/ samtala

  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
  • Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
  • Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka kän slor, kunskaper och åsikter.
  • Att lyssna, ställa frågor och ge kom men tarer.

Språk och kommunikation

  • Samtala, lyssna, ställa frågor och framföra egna tankar, åsikter och argument.
  • Samtala om innehåll och budskap.
  • Berättande texter, kombinera ord, ljud och andra symboler för att förmedla budskap.

Skapande och estetiska uttrycksformer

  • Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck.
  • Skapande genom, musik, drama och andra estetiska uttrycksformer.

Värdegrund, normer och värden

  • Kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att också handla med deras bästa för ögonen.

Handledning och övningar

För att öva på att lyssna, prata, tolka, känna och skapa finns det material för 4 olika aktiviteter att arbeta vidare med i barngrupperna efter konserten. Slutligen finns sagan om Peter och Vargen tillgänglig i skriftlig form. Övningarna inkluderar:

  • Att lyssna
  • Reflektivt lyssnande
  • Agera och reflektera över förloppet.
  • Rädda ankan

Att Lyssna

Samla barngruppen och låt dem turas om att lyssna och prata om den gemensamma upplevelsen av konserten. Repetera de verktyg som publiken fick om hur man lyssnar under en konsert. Ringa in hållpunkterna som lyftes innan konserten.

  • Att titta på den eller dem som låter
  • Vänta med att prata tills det är färdigt. Då kan det krävas tålamod och om det är svårt att sitta still kan man pilla med något litet med händerna.

Man kan använda samma verktyg när man lyssnar på sin kompis.

  • Tittar på kompisen när den pratar.
  • Vänta tills den har pratat klart innan du börjar prata. Sen kan man visa kompisen att man lyssnar genom att le, nicka lite och kanske ställa någon fråga för att de ska berätta mer.

Reflektivt lyssnande

Material: 1st timer
När en vet att en skall återberätta något kan det vara lättare att lyssna aktivt.
Dela upp barnen i par och sätt en timer på 1 minut. Under minuten får den ena berätta för den andra vad den tyckte mest om i musiksagan. Den som lyssnar övar på hållpunkterna som nämndes i “att lyssna” och får inte prata förrän minuten har gått. Kompisen som lyssnat får sedan berätta för gruppen vad den andra tyckte om. Gör sedan övningen igen med ombytta roller.

En extra utmaning kan läggas till genom att den som lyssnar kan ställa en fråga till den som berättade om sin upplevelse efter minuten.

Agera och reflektera över förloppet

Återberätta sagan med barngruppen och låt barnen få agera ut händelser i sagan. Stanna upp och fråga vad karaktärerna tänker och/eller känner just då, (se *). Öppna upp och möjliggör för samtal och diskussion. Uppmuntra barnen att visa på aktivt lyssnande mot varandra.

  1. Peter öppnar grinden och går ut på ängen.
  2. Peter träffar Fågeln.
  3. Ankan kommer. *Vad känner Fågeln?
  4. Ankan och Fågeln blir osams. *Varför då?
  5. Peter hör Katten.
  6. Katten vill fånga Fågeln.
  7. Peter varnar Fågeln.
  8. Farfar kommer ut på ängen och hämtar Peter. *Vad känner han? *Varför då? *Vad känner Peter och Fågeln? *Vad känner Katten och Ankan?
  9. Vargen kommer, Fågeln och Katten tar skydd i trädet. *Vad känner Ankan?
  10. Vargen springer ikapp Ankan och sväljer den. *Vad tänker de olika karaktärerna nu?
  11. Peter får en idé och hämtar repet.
  12. Fågeln distraherar Vargen och Peter fångar den i repet.
  13. Jägarna kommer ut ur skogen. *Vad tänker jägarna? *Vad tänker Peter, Fågeln, Katten och Vargen?
  14. De hjälps åt och alla går tillsammans med Vargen till djurparken.

Rädda ankan

Gör forumspel och agera ut andra förlopp av sagan och se om ni kan rädda Ankan. Börja agera nyskapande från punkt 9, ur “agera och reflektera över förloppet” när Vargen kommer, och skapa gemensamt nya slut.

Låt barnen hitta på och prova olika lösningar där de hjälper Ankan innan den blir svald.
Situationen utspelas när Peter och Farfar står bakom grinden, Katten och Fågeln är i trädet, Ankan i dammen och Vargen kommer precis ut ur skogen. Jägarna är i skogen.

Samtala och diskutera vad som händer med barngruppen och låt dem samarbeta och utforska olika alternativ.

Skapande samspel

Material: Papper och pennor
Skapa tillsammans genom att lyssna och låta.
Genom samspel och samarbete får barnen tolka varandras musik genom att måla det de hör.

Halva gruppen är instrumenten och halva gruppen är tolkande konstnärer. Instrumenten väljer vilket instrument de är och får låta i olika tempo. Konstnärer rör sin penna i det tempot och kraft som instrumenten spelar.

Nyckelorden för tolkningen och ljudandet är:
kort, långt, mjukt ,svagt, starkt

Rotera och låt barnen prova både att ljuda och att lyssna/tolka. Utmaning kan vara att även låta den som målar styra den som låter.

Peter och Vargen

Det var en gång ett nyfiket barn, som hette Peter. Peter bodde i ett litet hus tillsammans med sin farfar. Tidigt en morgon, när Farfar låg och sov, gick Peter ut på gården och öppnade grinden till den stora gröna ängen.

Uppe i ett stort träd på ängen satt det en liten fågel på en gren. Fågeln var Peters kompis.

  • Allt är tyst, allt är tyst, kvittrade Fågeln glatt.

Då kom Ankan vankande. Den var så glad för att Peter inte hade stängt grinden till ängen. Ankan vankade sin väg över ängen mot dammen, för att ta sig ett skönt dopp.
Fågeln fick syn på Ankan, och tyckte att Ankan såg konstig ut. Fågeln höjde förvånat på ögonbrynen, flög ner i gräset till ankan och sa:

  • Vad är du för fågel, som inte flyger?

Ankan fnös

  • Och vad är du för en fågel, som inte simmar? och dök sedan ner i dammen.

Fågeln och Ankan blev osams. De kvittrade och kvackade, och kom inte överens. Ankan simmade runt i dammen och Fågeln hoppade i gräset bredvid.

Plötsligt hörde Peter något. Han vände sig om och såg hur en katt kom krypande i gräset.
Katten tänkte: Den där lilla fågeln verkar så upptagen med att bråka med Ankan att den inte kommer att märka när jag fångar den. Nätt och försiktigt, på sina mjuka tassar smög Katten fram till den lilla Fågeln.

  • AKTA! ropade Peter.

Fågeln flög genast upp i trädet igen. Ankan kvackade högt mot Katten och simmade ut till mitten av dammen. Katten gick vidare mot trädet, och tänkte: Är det verkligen värt att jag klättrar upp i trädet, när jag väl kommer upp kommer den lilla fågeln ändå att flyga i väg.

Precis då, kom Peters farfar ut från huset. Farfar var arg och besviken på Peter eftersom Peter hade gått ut på ängen själv utan att säga till; trots att farfar hade sagt att det var farligt ute på ängen.

  • Peter, tänk om en varg skulle komma ut ur skogen, vad skulle du då ta dig till?!

Men Peter var inte orolig, han hade ju inte varit själv ute på ängen. Han var ju där med sin kompis, Fågeln, och Ankan och Katten. Farfar tog Peter hårt i handen, gick hemåt och låste grinden till ängen bakom dem.

När Peter och Farfar hade lämnat ängen, kom en stor, grå varg ut ur skogen.
Snabbt som ögat klättrade Katten upp i trädet. Ankan kvackade och skyndade sig upp ur dammen och sprang vankandes över ängen. Men fastän att Ankan sprang så fort den kunde,
kom Vargen, närmare och närmare och närmare och till slut svalde Vargen Ankan i ett nafs!

Nu var det så här ute på ängen; att Katten satt uppe i trädet, på en gren, Fågeln på en annan gren (men inte för nära Katten). Och Vargen väntade under trädet och tittade upp på dem med giriga ögon och slickade sig om munnen!

Under tiden hade Peter stannat bakom den stängda grinden och sett allt som hände. Peter hade tvekat när han funderade på hur han kunde hjälpa till. Något måste han göra för att hjälpa dem. Plötsligt fick han en idé och sprang hem till huset. Peter hämtade ett starkt rep och klättrade upp på gärdsgården runt ängen.

En av trädets grenar sträckte sig långt över gärdsgårdens kant. Om Peter sträckte sig upp kunde han precis få tag i grenen. Sen klättrade han så tyst och försiktigt han kunde upp i trädet. Peter viskade försiktigt till Fågeln: Kan du flyga ner till Vargen och distrahera honom? Men lova att du är försiktig, så att han inte fångar dig.”

Den lilla Fågeln nickade och flög ner till Vargen. Fågeln flög i cirklar runt Vargens huvud. Vargen försökte fånga Fågeln i sitt gap, men Fågeln fortsatte flyga från den ena sidan till den andra sidan, runt, runt, runt. Åh, Fågeln irriterade verkligen Vargen, hur mycket Vargen än ville fånga Fågeln så var Fågeln så smart och så snabb att Vargen inte kunde komma åt den med sina vassa tänder.

Under tiden knöt Peter ett lasso av repet. Peter sänkte sen försiktigt ner lassot för att fånga Vargens svans. När Vargen kände att han blivit fångad av repet började han hoppa och rycka för att försöka komma loss. Men Peter hade bundit fast den andra änden av repet i trädet, så när Vargen hoppade och ryckte knöt sig repet runt hans svans bara hårdare och hårdare.

Då, plötsligt, kom jägare ut ur skogen. De hade följt Vargens spår. De sköt med sina gevär där de kom. Men Peter, som satt i trädet, ropade:

  • Nej! Skjut inte! Fågeln och jag, vi har redan fångat Vargen! Snälla, kan ni inte hjälpa oss att ta med Vargen till djurparken i stället?

Jägarna hjälpte gärna till med att ta Vargen till djurparken. Så tänk dig nu, hela gänget gick på led till stan med Vargen. Peter och Fågeln visade vägen, efter Peter gick jägarna som tillsammans bar på Vargen. Och sist i ledet gick Farfar och Katten.

Farfar pustade ut, skakade på huvudet och tänkte:

  • Om Peter och Fågeln inte hade fångat Vargen? Vad kunde ha hänt då?”

Glada gick de alla tillsammans ner till stan. Och Fågeln kvittrade:

  • Tänk vad vi kan, tänk vad vi kan, Peter och jag!

Och om man lyssnade riktigt noga, så gick det att höra hur Ankan kvackade inuti Vargens mage, för Vargen hade svalt Ankan hel och levande!

Kontakta oss gärna om du vill ha en pdf av läroplanen!